La núvia cadàver (Corpse bride)

Quins són aquests ingredients? El primer i el més important: haver triat fer una cosa i haver-se mantingut fidel a la tria. En una entrevista, comentant les raons que el van portar a realitzar aquesta pel·lícula, el director californià explica que, "després de fer Malson abans de Nadal, buscava fer alguna cosa en el mateix mitjà, perquè l'encanta", segons diu ell, "l'animació amb stop-motion ." Aquesta és una tècnica de filmació, utilitzada tant a la pel·lícula citada com a La Núvia cadàver, consistent a rodar fotograma a fotograma. Es tracta de captar en cada nova imatge un petit canvi de posició en uns objectes que romanen estàtics, de manera que, en projectar-los, es tingui la sensació que es troben en moviment. Constitueix una manera de treballar ben artesana, ja que no s'empra tecnologia digital, per la qual cosa es van haver d'invertir cinquanta-dues setmanes de rodatge -quan en la filmació d'una superproducció del tipus Harry Potter es dediquen unes catorze setmanes-. Així doncs, partint d'una manera de fer cinema molt específica, Tim Burton cercà el material idoni per a crear una obra. I això se li posà a l'abast per via d'un sinistre, però al mateix temps tendre i commovedor, relat: "un parell de paràgrafs d'una vella història popular, que semblaven ben adequats per a aquest tipus concret d'animació. Com en el casting", conclou Burton, "vols unir el mitjà amb el material. (T. Burton a Warner Sogefilms, 2005). La tria del tema, doncs, no fou aleatòria, va estar determinada per la forma d'expressió.
La Núvia cadàver no és sinó un conte portat al cinema. Com tots els contes, també les llegendes, i fins i tot els mites, algun punt de recolzament en la realitat presenta. En aquest cas el relat fa referència a les persecucions i vexacions a què era sotmesa la població jueva a la Rússia del segle XIX. Sembla que en aquell temps bandes de fanàtics exaltats de tant en tant atacaven bodes jueves, mataven la núvia i l'enterraven amb el vestit de casament. A partir d'aquests fets verídics, que convé tenir-los en compte, situant l'espectador en una vila de l'Europa oriental -terra propensa al misticisme-, la pel·lícula ens narra una història impossible. A l'estil del millor Burton, la trama s'entreteixeix al voltant del casament atzarós d'un viu amb una morta. Un viu, de nom Víctor -a qui dóna veu Johnny Depp-, que en vida manifesta una certa tirada cap a la mort: té veta d'artista, li agrada dibuixar papallones i tocar el piano, però és maldestre en els afers mundans; i, per un altre costat, una morta, l'Emily -la dolça veu de la qual pertany a Helena Bonham Carter, parella actual del director-, que en la mort es mostra molt lligada a la vida: hi té un compte pendent que l'impedeix d'alliberar-se'n. És una miraculosa unió del natural amb el sobrenatural el que constitueix el cor de la narració. Plantejament que resulta summament atractiu al pensament i fecund en imatges, i que dóna mostres del geni del director californià, sempre disposat a posar la raó en situacions límit -aspecte que es demostra amb un simple cop d'ull a la seva filmografia-. Per a elaborar una història a partir d'una situació tan inversemblant com aquesta, sense fer una atzagaiada o caure en el mer absurd -cosa que fora molt desagradable per a una ment infantil-, es requeria de l'ús d'un mitjà molt poètic. Això és el que deuria atraure Burton, quan va llegir el relat per primera vegada. La tècnica d'animació, a banda de permetre una llibertat de creació, que el treball amb actors i scenaris reals, si més no, limita, ajunta la virtut de predisposar l'espectador a deixar de costat la lògica racional per jutjar allò que veu i sent. S'ha de tenir en compte que una bona part de l'acció transcorre en el món dels morts. Qui l'ha vist mai aquest món, oi? Arribats aquí, ja no se sap massa qui va triar qui: si fou Burton qui va triar el tema, o si va ser aquest que es va servir de Burton per a prendre cos.

Com veieu, i tal com deia més amunt, la pel·lícula és un conte portat al cinema. Ara, un conte romàntic. Amb un regust que recorda les llòbregues històries del mestre Edgar Allan Poe o la poesia d'exaltats sentiments de Charles Baudelaire. A l'equilibri entre el missatge i la tècnica i l'afinat tractament dels personatges, els acompanya una banda sonora de qualitat, a càrrec de Danny Elfmann, habitual en els treballs que dirigeix Burton, i de qui cal assenyalar que ha sabut traslladar bé l'esperit romàntic, a voltes deixatat, que impregna la història en les melodies de les seves composicions. Completen el conjunt d'ingredients que fan d'aquesta obra un treball reeixit: un guió sobri i sense grans complexitats, perquè el tema de per si ja és prou complex, i una acurada posada en escena, en la qual destaquen el disseny exagerat, però extremadament graciós, de l'aparença física dels personatges, i el joc de llums i de colors dels escenaris, sempre al servei de les situacions que es representen. En resum: una olla amb un punt just d'ebullició. Cal recordar que La Núvia cadàver es va fer mereixedora a la nominació a l'òscar per la millor pel·lícula d'animació l'any 2005 -òscar que es va acabar emportant Wallace & Gromit: La maledicció de les verdures de Nick Parck i Steve Box- Acabarem assenyalant que, part del mèrit en el dibuix dels personatges és d'una empresa de disseny catalana. Carlos Grangel, el seu responsable, s'ha convertit en un altre dels habituals col·laboradors de Tim Burton. De tant en tant, la rauxa, sàviament aconduïda pel seny, ofereix uns resultats ben dignes d'admiració.
Fitxa tècnica:
Director: Mike Johnson i Tim Burton
Producció: Tim Burton i Allison Abbate
Guió: John August, Caroline Thompson i Pamela Pettler; basat en els personatges creats per Tim Burton i Carlos Grangel
Fotografia: Pete Kozachik
Música: Danny Elfman.
Doblatge original: Johnny Depp (Víctor Van Dort), Helena Bonham Carter (Emily, la núvia cadàver), Emily Watson (Victòria Everglot), Tracey Ullman (Nell Van Dort), Paul Whitehouse (William Van Dort), Joanna Lumley (Maudeline Everglot), Albert Finney (Finis Everglot), Richard E. Grant (Barkis Bittern), Christopher Lee (Pastor Galswells), Michael Gough (Elder Gutknecht).
Direcció artística: Nelson Lowry
Nació: USA i Regne Unit
Any: 2005
Duració: 76 minuts
