La lengua de las mariposas
Una tarde parda y fría de invierno. Los colegiales estudian. Monotonía de lluvia tras los cristales. Es la clase. En un cartel se representa a Caín fugitivo y muerto Abel, junto a una mancha carmín..."

José Luís Cuerda, seguint el text de Rivas -cal recordar, en aquest punt, que el film va merèixer el premi Goya com a millor guió adaptat-, ens transmet la visió d'una societat animada per unes grans expectatives, les suscitades pel nou règim republicà, però que, tanmateix, viu amenaçada per l'existència d'unes forces latents, que es mouen sota l'impuls del ressentiment i l'odi a la llibertat. El tempo de la pel·lícula en certa manera ve determinat pels moments en què aquestes forces fan acte d'aparició, conformant una mena de crescen do el final del qual desemboca en un conflicte declarat, és a dir, amb l'esclat de la Guerra Civil. En aquest sentit, la irrupció a l'aula, al començament de la pel·lícula, de don Avelino, el cacic del poble, demanant al mestre davant de tots els alumnes que no s'estigui per punyetes i que apliqui una major disciplina a l'hora d'ensenyar el seu fill, constitueix el primer d'un seguit de senyals premonitoris del desastre que s'esdevindrà més endavant. No cal dir que don Avelino és un dels agents de les malèfiques forces de què parlàvem abans.
El món que va desvetllant Moncho no és transparent ni pur. No és el món virginal encarnat pel personatge de don Gregorio, el mestre -paper en el qual excel·leix, per cert, la interpretació de Fernando Fernán Gómez-. En ell hi ha la llavor del mal. Un mal que es fa present, com ja s'ha dit, en la figura del cacic, però que també apareix en la del capellà del poble i en la de les forces de la guàrdia civil. Tots ells membres i representants d'institucions que actuen com a intermediaris de l'autoritat, ja sigui política, ja religiosa. L'escena de la celebració de l'aniversari de la proclamació de la República per part d'uns veïns del poble, sota la mirada vigilant d'una parella de guàrdies civils muntats a cavall, és un altre dels senyals que enuncien la tragèdia final. L'esquema al voltant del qual s'estructura la trama de la pel·lícula és, sincerament, molt simple. Ens temem que en això es posa de manifest la ideologia política de José Luís Cuerda. Recolzant-se en uns efectes estètics extremadament acurats i brillants -tant la fotografia, amb unes bellíssimes imatges de la natura, com del vestuari i de la música demostren un treball de gran qualitat-, el director confegeix una imatge de les coses, i sobretot de les persones, que tampoc no és ni transparent ni pura. Peca de ser excessivament maniquea: n'hi ha uns que són bons, exageradament bons -compte amb aquests perquè acostumen a ser els pitjors!-, i uns altres que són dolents, terriblement dolents. Es tracta d'un problema que llasta tota la pel·lícula i que no sabem si s'ha d'atribuir a l'obra de Rivas o a la interpretació que en fa Cuerda, però que, en qualsevol cas, afecta el resultat final. El treball, al qual s'ha de reconèixer el mèrit de la intensitat poètica, no deixa d'insistir en els tòpics recurrents a partir dels quals s'ha elaborat la visió d'esquerres del període republicà i l'esclat de la guerra.

Ara bé, segons com, aquesta és una relació malaltissa. Don Gregorio és un home estrany. Amaga un cert misteri. Viu sol, va quedar vidu al cap de poc d'haver-se casat. I no té fills. Ja hem dit que és un personatge virginal, i, en cert sentit, estèril. Moncho, per la seva banda, també és un infant una mica estrany. El primer dia que va a escola, es presenta amb el nom de "Gorrión", perquè és tal i com l'anomena la seva mare. Dels nervis, perquè el mestre el fa sortir al mig de la classe, s'orina al damunt. La hilaritat que aquest fet provoca entre els seus companys farà que el vailet fugi de l'escola atemorit. A qui se li acut presentar-se amb aquest nom! A més a més, pateix d'asma, cosa que l'ha obligat a passar un temps de la seva infància reclòs i que li limita el fer certes activitats com és el córrer. Tots dos tenen, doncs, elements que els porten a viure a una certa distància dels altres. I tots dos han desenvolupat una sensibilitat extremadament delicada. Gaudeixen anant al bosc a buscar estranys, també, especímens de papallona, i, a classe, el gaudi és amb els coneixements de geografia i d'història. Don Gregorio és un exponent dels mètodes de la pedagogia activa. Pedagogia que va tenir un gran desenvolupament amb l'establiment de l'escola pública republicana gràcies, entre d'altres entitats, a la labor duta a terme per la Institución Libre de Enseñanza. Per ella, van passar-hi bona part de les ments republicanes. Sortides a la muntanya, transmissió dels coneixements d'acord amb les capacitats dels alumnes, defuig del càstig sistemàtic -exemple d'això n'és l'escena en què el mestre, com a bon Montessorià, davant d'un batibull de classe decideix romandre callat mirant per la finestra, en comptes de posar-se a cridar per obtenir silenci-. Aquesta és la pedagogia que utilitza don Gregorio. I aquesta és la base educativa sobre la qual s'havia d'edificar un nou món. Un món basat en l'ideal de la llibertat i la República com a forma de govern: "Los maestros no ganan lo que tendrían que ganar. Ellos son las luces de la República", diu el pare de Moncho, posant de manifest la seva confiança en aquest règim. "Si conseguimos", assenyala en un altre moment el mestre, "que una sola generación crezca libre en España ya nadie les podrá arrancar nunca la libertad".

Amb la seva concepció, i retornant als versos que citàvem al principi, el mestre s'impedeix la comprensió del sentit de la responsabilitat amb què carrega Caín per haver assassinat el seu germà Abel. I encara més, s'impedeix d'entendre el significat de la protecció que rep aquell. Significat que no és de cap de les maneres banal quan del que es parla és d'una lluita fratricida com la que va suposar la Guerra Civil espanyola.
Fitxa tècnica:
Director: José Luís Cuerda
Productors Executius: Fernando Bovaira, José Luís Cuerda
Productor Associat: José María Besteiro
Muntatge: Nacho Ruiz Capillas
Guió: Rafael Azcona a partir d'una narració "La lengua de las mariposas", de Manuel Rivas, que es troba dins el llibre ¿Qué me quieres, amor?
Fotografia: Javier Salmones
Música: Alejandro Amenábar
Direcció Artística: Josep Rosell
Vestuari: Sonia Grande
Repartiment: Fernando Fernán Gómez (Don Gregorio); Manuel Lozano (Moncho); Uxía Blanco (Rosa); Gonzalo Uriarte (Ramón); Alexis de los Santos (Andrés); Jesús Castejón (D. Avelino); Gruillermo Toledo (O'lis); Elena Fernández (Carmiña); Tamar Novas (Roque); Tatán (Roque Padre); Celso Parada (Macías); Tucho Lagares (Alcalde).
Espanya, 1999
Duració: 95 minuts