La formació de Catalunya

Com i quan apareixen els mots «Catalunya» i «català»? La realitat a què aquestes paraules  responien en el moment que foren forjades, té res a veure amb la realitat actual?

Jordi Galí i Herrera, pedagog, per mitjà d'una investigació semàntica i quantitativa d'aquests mots al moment de la seva aparició en les fonts documentals i literàries (bàsicament les Quatre Grans Cròniques), ens allunya l'espantall d'una Catalunya eterna objectivament i científicament inconsistent i planteja, amb tota la cruesa, què és Catalunya i què vol dir ser català.

Jordi Galí (Barcelona, 1927-2019), pedagog i historiador, es dedicà a la docència com a professor i director de l'escola Sant Gregori (1955-1992). Fou present en el moviment escolta ocupant càrrecs de responsabilitat (1945-1958). Ha escrit diversos llibres de text i de didàctica de la llengua i s'ha interessat per temes d'història i de política, estudiant i publicant llibres sobre G.K. Chesterton, Mn. Batlle i Saint-Exupéry. A partir de 1980 impartí cursos i conferències al Grup d'Estudis Nacionalistes. Fou també president de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l'Institut d'Estudis Catalans.