Catalunya 1400. El gòtic internacional

Per què un tema tan específic de la història de l’art, a sobre limitat geogràficament a aquesta cantonada del Mediterrani, pot tenir la seva importància? En primer lloc, per la qualitat de les obres d’art que va generar. I en segon lloc, perquè mostra com funcionava i com s’ha de tractar ara un fenomen cultural que segueix un camí típicament europeu. Com tants altres casos, el camí comença amb un naixement com a híbrid de dues fonts principals (la Itàlia septentrional i la regió de l’Illa de França), segueix amb la seva influència en part de la resta del continent, i acaba per donar lloc a un diàleg creuat, el qual, al seu torn, pot arribar a establir nous centres d’irradiació.
En aquest sentit, l’assaig introductori per part del comissari principal, Dr. Rafael Cornudella, és un exemple perfecte de la visió equilibrada que aquesta mena de qüestions demana. Rebutja tant una aproximació limitadament xovinista, com una altra, massa indeterminada, que celebrés tots els centres europeus per igual. Per contra, estableix clarament que el gòtic internacional va tenir els seus propis focus principals, a París i la seva zona nord-est i al nord d’Itàlia, que van ser els que van influir la resta dels territoris al centre i a l’oest del continent. És en aquesta perifèria que s’han de situar les obres dels catalans (i també dels txecs, per exemple), tant en termes geogràfics com en termes artístics. Però, tal i com recorda el mateix especialista, un cànon europeu sense aquests exemples perifèrics, seria un cànon molt pobre.
És aquesta la visió que veiem a l’exposició i al catàleg? En part sí i en part no. La selecció de les obres és particularment rica –el nombre de 48 pot portar a confusió, perquè inclou 5 retaules complets. Els préstecs han arribat d’un ventall variat d’institucions. També hi ha col·laborat col·leccions privades i algunes de les obres es presenten al públic per primer cop. El catàleg, per la seva banda, toca totes les matèries implicades (pintura, miniatura, escultura, arquitectura) i proposa noves atribucions.

També resulta limitatiu el fet que es tracti d’una producció solitària del MNAC. Aquesta exposició s’hauria merescut una estada en alguna capital europea (Londres, París o alguna de les capitals alemanyes o italianes) o americana on es conserven altres obres del mateix període. Per assolir-ho, caldria que el MNAC s’ho hagués plantejat com una coproducció, possiblement amb un comissariat compartit.
Malgrat tot, assenyalem que el MNAC no és responsable per la manca d’una de les peces clau del període. La taula central del retaule de Sant Jordi (c. 1434-35, tempera sobre fusta, 155,6 cm x 91 cm) de Bernat Martorell (1400-1452), que es pot considerar com el cimal de la pintura gòtica catalana, s’ha quedat a les paret de l’Art Institute de Chicago. Simplement han declarat l’obra com a fora de préstec permanentment. Pel que ens han pogut explicar des de les negociacions, no es tractava d’una qüestió de conservació o de costos de transport. Més aviat estaria relacionada amb les condicions de la donació rebuda pel museu de Chicago. Però resultaria sorprenent constatar que el dret dels Estats Units no proporciona un via per evitar una disposició tan inconvenient. Cal subratllar que l’obra de Martorell no ha estat objecte d’una exposició important des de 1939 –només al 2008 es va incloure en una mostra sobre recerca tècnica a la institució mateixa.
